Prema upravo objavljenom Godišnjem ekonomskom izvještaju o ribarskoj floti EU za 2022., očekuje se da će ribarstvo EU imati poteškoća da održi profit zbog naglog povećanja troškova energije i inflacije u 2022. godini, a ribarska flota EU bi mogla da završi 2022. godinu u gubitku. Ova projekcija ne uzima u obzir finansijsku podršku EU i nacionalnu državnu pomoć koja bi se mogla obezbijediti i koja bi trebalo da ublaži socio-ekonomske uticaje kontinuiranog povećanja cijena energije i inflacije. Rezultati u ovom izvještaju takođe pokazuju da se ciljevi održivog ribolova i energetske tranzicije međusobno jačaju i da su neophodni da bi se osigurala dugoročna socio-ekonomska održivost ribarskog sektora EU, navodi se na sajtu Evropske Komisije.
Flote pod uticajem spoljnih faktora od 2020.
Pored projekcija za 2022. godinu, izvještaj se takođe osvrće na 2020. godinu kada je sektor pogođen pandemijom COVID-19. Snažni vjetar izazvan pandemijom COVID-19 i drugim spoljnim faktorima kao što je izlazak Velike Britanije iz EU uticao je na neke segmente flote više od drugih. I velika i mala obalna flota ostale su u ukupnom profitu u 2020. godini, uprkos smanjenju bruto profitne marže. Poslije vojne agresije Rusije na Ukrajinu, cijene goriva su značajno porasle tokom 2022. godine, sa skoro duplo većom cijenom od 2021. na vrhuncu u julu 2022., što je dovelo do naknadnog povećanja operativnih troškova.
Podrška EU
EU je od početka ruske agresije, kao i u vrijeme pandemije COVID-a, odmah reagovala da podrži sektor usvajanjem:
- kriznog mehanizma, koji omogućava pružanje posebne podrške u okviru Evropskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu (EMFAF);
- novi Privremeni krizni okvir državne pomoći i
- modifikacije Evropskog fonda za pomorstvo i ribarstvo (EMFF) kako bi se ponudila posebna podrška.
Svi ovi alati treba da pomognu sektoru da prebrodi težak period.
Održivost i energetska tranzicija
Ekonomski dokazi sugerišu da su segmenti flote koji zavise od održivo eksploatisanih ribolovnih fondova i koji su uspjeli da povećaju svoju energetsku efikasnost ili smanje intenzitet upotrebe goriva u prethodnim godinama, otporniji. Trendovi pokazuju da su cijene goriva glavni pokretač ekonomskog učinka sektora, a snažna zavisnost od fosilnih goriva predstavlja strukturnu slabost u otpornosti i ekonomskoj održivosti sektora. Godišnja potrošnja goriva ribarske flote EU-a je skoro 2 milijarde litara. Stoga je važno podstaći energetsku tranziciju sektora kako bi se osigurala njegova budućnost i pravičan prihod za ribare, kao i smanjio njegov uticaj na životnu sredinu.